Nieuws
« Terug naar overzichtJackpot
Onlangs las ik in het tijdschrift Management Scope (maart 2015) een interview met jurist en mediator Barney Jordaan. Voor mij – misschien herkent u het wel – zo’n moment waarop je onverwacht een zielsverwant treft. Het moeilijke van mediation is dat het in wezen oersimpel is. De heer Jordaan weet dat zonder pretenties uitstekend te duiden. Ik gok erop dat hij mij permitteert enkele interpretaties van zijn inzichten ook via dit blog te ontsluiten.
Allereerst het onfortuinlijke feit dat mensen en organisaties van nature een conflict als taboe beschouwen. Zelfs als het raakt aan fundamentele belangen en/of waarden. ‘Nee hoor, wij hebben geen conflict. We zijn het gewoon niet eens’. Het is ook moeilijk om te erkennen (of te herkennen) dat je niet bij machte bent om de ander aan jouw behoefte tegemoet te laten komen. Wat doe je in die omstandigheid? Vluchten of vechten liggen dan meestal op ooghoogte in het schap van de supermarkt. Voor het alternatief – het onderzoeken van de ‘common ground’ in belangen en het vinden van creativiteit – moet je diep door de knieën. Doodzonde natuurlijk, want in conflicten schuilt juist een kans. Misschien wel de jackpot, een (meestal) onverwachte waardevolle wending.
‘Een verschil in zienswijze en van belangen helpt je om verder te komen’ , zegt Jordaan. De analyse – en vooral ook het proces van deze analyse – raakt de kern van waardevolle mediation. Het werkelijk begrijpen van het complex aan belangen en belemmeringen opent het conflict. Stop met het denken in oplossingen, de ware kunst zit in de analyse die eraan vooraf gaat. Tot hier – met dank – het interview met Barney Jordaan.
Ondernemingen die conflicten in de kiem smoren, negeren of de kop in drukken, doen zichzelf en anderen veel te kort. Jammer dat dat zo slecht meetbaar is, maar eigenlijk hebben we die statistiek helemaal niet nodig. Wij mensen zijn intuïtief (of irrationeel) genoeg om dat haarfijn aan te voelen. Conflicten kan je managen voordat het bloed – voorbeelden in overvloed – eruit spuit. Dat vraagt wel om bewustzijn, skills en kwetsbaarheid van bijvoorbeeld managers en bestuurders in deze ondernemingen. In de oceaan van managementtrainingen en leadershipcourses worden dit thema steevast gemist. Vermoedelijk onbewust. Time for a change, time for the jackpot!